Studiereisverslag Noord-India

Samen met mijn moeder reis ik naar Rajasthan en we starten ons avontuur in Jodhpur. Na een prima vlucht vanaf Delhi ontmoeten we onze chauffeur voor de komende anderhalve week; Ashwani.

Hij brengt ons naar het hotel Ratan Villas, met sfeervolle ruimtes, gezellige zitjes, tuin en terras. We bezoeken vervolgens het prachtige Jaswant Thada met tropische tuin en het zeer indrukwekkende Mehrangarh Fort. We dwalen door de gedecoreerde ruimtes, bewonderen het vakmanschap en genieten van het uitzicht op de stad. We zien duidelijk de wijk waar de huizen nog mooi blauw geverfd zijn. Daarna hebben we nog even kort de tijd voor een bezoek aan het centrum. We wandelen door de drukte en de gezellig slingerende straatjes naar de stepwell. Jammer dat we hier morgen al weer weg moeten, want wat is Jodhpur een leuke stad!

Jaisalmer Garh Jaisal in Noord-India Het dakterras van Garh Jaisal, Jaisalmer

Maar we zijn ook heel benieuwd hoe het de rest van Rajasthan er uit ziet, dus vertrekken we de volgende ochtend op tijd naar Jaisalmer. We rijden door een vlak zanderig landschap met struiken en lage bomen. Onderweg zien we steengroeves, plantages met gewassen zoals pepers en pinda’s, dorpjes en natuurlijk de koeien en honden. Ook zien we allerlei verkeer; luxe auto’s, volgeladen vrachtwagens, karretjes met enorme vrachten aan hooi, motors met hele gezinnen en paardenkarren. Na vijf uur rijden komen we aan in de woestijnstad. Hier stappen we gelijk over in een jeep, want er staat een gave tour gepland! Met Engels koppel en een heel gezellig chauffeur rijden we de stad weer uit, verder de woestijn in. We bekijken een waterbasin, waar een boer bezig is om water te tanken, koeien aan het drinken zijn en vogels rondscharrelen. In een dorpje krijgen we bij de zus van de gids een smakelijk kopje thee. En bezoeken we nog een verlaten klein fort. Daarna wordt het pad steeds ruiger en rijden we door een prachtig heuvelachtig landschap. Op een bepaald punt is er de mogelijkheid om over te stappen op een kameel. En dan ineens in ‘the middle of nowhere’ parkeren we de jeep onderaan een hoge duin, en klimmen we naar boven. Hier liggen de spullen opgeslagen om eten te bereiden en eventueel te overnachten. De chauffeur heeft verse groenten en andere ingrediënten meegenomen. Vervolgens wordt er een heerlijk vers diner bereid, terwijl wij genieten van de zonsondergang. Het Engelse koppel blijft slapen in de woestijn, maar wij keren terug met de jeep, een spannende maar mooie rit in het pikkedonker! Onderweg stoppen we nog even om te genieten van de sterrenhemel. Wat een contrast is het als we daarna weer de drukte inrijden! Ons hotel bevindt zich in het fort, waar geen auto’s kunnen rijden, omdat het allemaal zo smal is. Ashwani regelt een tuk tuk en volgepakt met de bagage komen we na een spannend ritje aan in het hotel Garh Jaisal. In de avond en ook de volgende ochtend is het genieten vanaf het dakterras, vanwaar je uitkijkt over de hele stad en ook goed het fort ziet liggen.

De volgende ochtend verkennen we het fort met de Jaïn tempels en de kleurrijke straatjes. We worden veel aangesproken door mensen die ons willen rondleiden of iets willen verkopen. We gaan ook graag zelf op onderzoek uit, maar omdat het zo druk is, besluiten we toch iemand mee te vragen. Gelukkig is het een alleraardige jongen die ontzettend leuk weet te vertellen, en ons dingen wijst die we anders niet hadden gezien of geweten. Daarna hebben we weer met onze chauffeur afgesproken, net buiten het fort. Samen wandelen we nog even door de stad en bekijken een aantal van de oude haveli’s. Ook nemen we een kijkje bij het meer, waar veel families in de rij staan om een boottocht te maken. Na weer een lekkere lunch, op een gezellig dakterras, stappen we in auto; op naar Barmer. Het is een kleine drie uur rijden. Dit nachtje is gepland als tussenstop, want anders zou de rit té lang worden, want de dag erna zitten we nog ongeveer ruim vijf uur in de auto. Maar onderweg zijn is geen straf, we zien zoveel! Het wordt steeds groener, we zien dieren zoals koeien, buffels en kamelen en spotten nog mooie vogels. Er zijn veel plantages en boerderijen en in ieder dorp of stadje zijn er talloze kleine winkeltjes en kraampjes, met een grote diversiteit aan goederen en etenswaar: groente, fruit, potten, dekens, bedonderdelen, olie, eten, tassen, riet, meel, cement, kleding, keukengerei, snoep, koffie, sap, auto accessoires, verf, stoffen, versieringen, telefonie… teveel om op te noemen. En onderweg hebben we nog een leuke tussenstop met een kopje hete chai en chips, op gammele stoeltjes maar heerlijk lokaal.

Bera in Noord-India Bera Leopard Sanctuary

In de middag komen we aan in Bera, wat een prachtige plek en zo rustig! Bij de Bera Safari Lodge worden we gastvrij ontvangen door het team. We krijgen uitleg over de gang van zaken met de maaltijden, jeeptours en planning. Ook krijgen we tips over kleding voor tijdens de tours. We zijn nog op tijd voor de lunch, ook weer ontzettend vers en lekker. Daarna zouden we heel even vrij hebben, maar al snel komt de gids ons halen, omdat er vlakbij een luipaard is gespot..! We springen in de jeep en zijn al vrij snel bij de plek. En na even turen door de verrekijkers (aanwezig in de jeep) zien we inderdaad een moeder Luipaard met twee jongen uit hun schuilplaats komen, wat een fantastisch gezicht! Het nieuws is flink rond gegaan, want even later staan we misschien wel met 15 jeeps… Maar iedereen is rustig, en de luipaarden zijn redelijk ver weg, en alleen goed te zien door een kijker. Na een tijdje rijden we verder door het prachtige gebied met rotsen, graslanden, struiken, bomen en waters. En wat zo bijzonder is, is dat de mensen die hier altijd hebben gewoond, de herders en hun boerengezinnen, er nog steeds wonen, met hun vee. Ze hoeden schapen, geiten en koeien, en laten die overal grazen. Tijdens de twee dagen dat we hier zijn, spotten we nog een luipaard met haar jong, een berengezin met twee jongen, antilopes en ontzettend veel verschillende vogels. Iedere rit met de jeep gaat weer naar een ander deel van het gebied. Ook komen we in het aangrenzende gebied, Jawai. Hier is een groot meer met een dam. Het is een prachtige plek tijdens zonsondergang, als de lucht alle tinten roze kleurt. In de avond wordt er bij het resort een vuurkorf aangemaakt en wordt iedereen uitgenodigd voor de borrel rond het vuur, met kleine hapjes en het uitwisselen van verhalen. Het diner in de tuin was ook weer geweldig, zo smaakvol!

Tempelcomplex Ranakpur in Noord-India Jaïn tempel in Ranakpur

Na nog een laatste jeeptour, vroeg in de ochtend, en het ontbijt nemen we afscheid van het team. Op naar Ranakpur! De omgeving wordt steeds groener en heuvelachtiger. De reden om via Ranakpur te rijden is de imposante Jaïn tempel. We kijken onze ogen uit bij alle minutieuze details die in de stenen zijn gegraveerd en uitgehakt. We huren hier een audiotour, welke ons voorziet van uitleg over de bouw van de tempel en Jaïn verhalen. Daarna is het tijd om verder te rijden naar Udaipur. In het centrum is het een flink druk, met veel verkeer en mensen en wegwerkzaamheden. Maar we arriveren op tijd bij het Lake Pichola om met een bootje naar het eilandje te varen, en hier nog even rond te kijken en een drankje te drinken. Rond Udaipur liggen nog een aantal grote meren en groene heuvels, waardoor het weer heel anders aanvoelt dan andere steden in Rajasthan. ’s Avonds eten we op het dakterras van ons hotel, aan het water, een heerlijke thali. De volgende dag verkennen we lopend een deel van de stad. We wandelen door de straatjes vlakbij het hotel, meteen tempel,  werkplaatsen, fruit- en groenteverkopers, winkels, een kapper en een tandarts, bakkerijtjes en kleurrijke huizen. Dan komen we aan bij het City Palace, waar het gelukkig nog niet zo druk is. We nemen de tijd om alle verschillende vertrekken, ruimtes, gangen en pleintjes te bekijken. Het is echt mooi en de tentoonstellingen zijn heel interessant.

Pushkar Fair in Noord-India Pushkar Fair

Aan het eind van de ochtend vertrekken we naar ons volgende avontuur; Pushkar! Het is een aardige rit, met tussendoor een stop voor de lunch. We komen aan het begin van de avond aan bij het tentenkamp, ons verblijf voor de komende twee nachten, morgen bezoeken we de welbekende Pushkar Fair! De chauffeur neemt ons de volgende dag mee naar de fairground, een rond veld omringd door een tribune. Hier is een paardenkeuring bezig. Op alle dagen is hier wel een speciale activiteit of wedstrijd, zoals een kamelenrace, waterdragers wedstrijd, stierenkeuring en zelfs een wedstrijd om te bepalen wie de mooiste snor heeft. We nemen even plaats op de tribune, leuk om even te aanschouwen wat er allemaal gaande is. In de straten rond de fairground en het centrum zijn extra veel kramen opgesteld, met eten, snoepgoed, drinken en souvenirs en is er een kermis met reuzenraden, kleine achtbaantjes en schommelschepen. Ook is er een enorm grote lokale markt, met kleding, servies en speelgoed. En in het centrum van Pushkar, rond het meer en de tempels, zijn ook veel extra vieringen en aarti’s, vanwege de fair. We bezoeken de kleurrijke Brahma tempel en nemen een kijkje bij het meer, waar vrouwen zich wassen in het heilige water. Na de lunch bij de accommodatie begeven we ons in de namiddag naar het andere deel van de fair, waar de dieren staan. Vroeger waren het voornamelijk kamelen die hier werden verhandeld, maar nu zijn het voor het grootste deel paarden. Overal waar we kijken zie we dan ook trailers, kraampjes met paardenspullen, ruiters en tenten, omringd door paarden. We leren meer over de Indiase rassen, de Marwari en Kathiawari. Het zijn relatief kleine maar sterke paarden en te herkennen aan de typische puntige gedraaide oren. We wandelen door de stoffige vallei en zien ook nog het deel waar de kamelen staan. Het is een hele belevenis, de Fair; met alle hectiek, mensen, het geluid, de bezigheden van iedereen… haast teveel om op te noemen!

Ranthambore National Park in Noord-India Op jeepsafari door het Ranthambore National Park

Er staat weer een lange rit op het programma, naar Ranthambore. Maar na de drukte in Pushkar is het eigenlijk ook wel even fijn, rustig kijkend naar buiten, het landschap aan je voorbij zien gaan. We komen laat in de middag aan en bezoeken nog een andere accommodatie, het Tiger Den Resort, leuk! We verblijven in Khem Villas, waar we ook weer heerlijk eten. Op tijd naar bed, want de wekker gaat vroeg. Tijd voor de jeepsafari, om hopelijk een tijger te spotten… Helaas zien we die niet, maar wel heel veel anders moois. De natuur met het glooiende landschap met grassen, struiken, bomen en waters is heel mooi. De mist trekt op en een waterig zonnetje zorgt voor een mooie gloed. We zien grote groepen herten, grote samba herten, zwijnen, antilope en mangoesten. Ook zien we veel vogelsoorten, en zelfs een familie uiltjes, dicht tegen elkaar aan op een tak. We zijn warm aangekleed met jack, sjaal en muts en de deken die wordt meegegeven van het hotel is ook geen overbodige luxe, want het is behoorlijk fris. Bij terugkomst horen we dat er in een ander deel van het gebied wel tijgers zijn gespot, maar naar welk gebied je gaat wordt bepaald door de natuurbeheerder. Mocht je hier naartoe reizen, dan zijn meerdere safari’s zeker aan te raden, om de kans op het spotten van een tijger te vergroten.

Taj Mahal in Agra in Noord-India De Taj Mahal, het wereldwonder in Agra

Dan haasten we ons weer de auto in, om nog op tijd te zijn voor het volgende hoogtepunt; de Taj Mahal in Agra! We zijn er rond 16.00 uur, en wandelen er een kleine twee uur rond. Het is inderdaad een wonderlijk bouwwerk, geheel in wit marmer en zo symmetrisch gebouwd. Het is er gezellig druk, en wandelen rond in de tuin langs de vijver. Het is grappig om te zien hoe iedereen de mooiste foto’s van elkaar probeert te maken, met de Taj Mahal op de achtergrond. We bezoeken ook het mausoleum van binnen, zeker een aanrader om het van zo dichtbij te zien. Dan zie je de mooie details en hoe knap het gemaakt is. Dan wandelen we naar onze accommodatie, de kleurrijke Coral Tree Homestay. We genieten van de mooie tuin te midden van de uitbundige bougainvillea. We hebben besloten ook hier te eten, en dat is weer geen verkeerde keuze. We laten ons de curry, rijst en heerlijke naan weer goed smaken!

Studiereis naar Agra Fort in Agra in Noord-India Fort Agra

Onze laatste dag, want in de nacht vertrekt de vlucht alweer vanaf Delhi; maar we hebben nog een gevulde dag voor de boeg. Na nog een hotelbezoek gaan we naar Fort Agra. Van buiten een massief rood stenen bouwwerk, maar van binnen zeer divers met verschillende ruimtes, gebouwen, tuinen en mooi uitzicht, en weer vol prachtige details. Vervolgens nemen we de tijd om te ontdekken of Fatehpur Sikri de moeite waard is, en dat is het zeker! Onze chauffeur regelt een lokale gids, die goed en interessant kan vertellen. Het is een groot complex met een ontzettend boeiend verhaal. We rijden daarna verder naar het Keoladeo National Park. Dit is echt een paradijs voor vogelliefhebbers! Met een tuk tuk, met chauffeur, rijden we het natuurgebied in. Er zijn heel veel meren met daartussen smalle stroken land, waar je kunt wandelen en fietsen. Met de tuk tuk rijden we over de hoofdpaden, en verder wandelen we, en beklimmen de uitzichttoren. Er gaat ook een naturalist mee, die een goede kijker op een statief meebrengt. We zien ontzettend veel vogels, met name de ‘Indische Nimmerzat’, een tropisch familielid van de ooievaar. Het is duidelijk het broedseizoen! Dan brengt de chauffeur ons naar Delhi, vanwaar we in de nacht terugvliegen. Het was echt een heel afwisselende reis, vol cultuur & natuur, en langs prachtige plekken in Rajasthan!