Veelgestelde vragen

Welkom op onze veelgestelde vragen pagina! Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over reizen, boekingen, stoelreserveringen, bagage, visa en meer..

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

  • Hoe stemmen jullie een rondreis af op mijn wensen?

    We beginnen met één belangrijke vraag: Wat zijn jouw verwachtingen van een reis naar Azië? Denk aan reistempo, soort vervoer, sfeer van de accommodaties en gewenste activiteiten. Of je nu op zoek bent naar ontspanning, cultuur, natuur of avontuur. Wij maken een reis die écht bij je past. Het aanvragen van een reisvoorstel is geheel vrijblijvend en kosteloos.

  • Organiseren jullie ook groepsreizen?

    Nee, Namasté Reizen organiseert alleen individuele rondreizen. Zo kunnen we de reis helemaal afstemmen op jouw persoonlijke wensen en tempo. Onze reizen zijn onder andere geschikt voor stellen, gezinnen/families, solo-reizigers, vriendengroepen of huwelijksreizigers.

  • Wat kost een reis bij Namasté Reizen?

    De kosten van een reis bij Namasté Reizen variëren per bestemming, reisduur, seizoen en jouw persoonlijke wensen. Op onze website vind je voorbeeldreizen met daarbij een indicatie van de reissom (voor het landarrangement).

    Deze prijzen geven een goed beeld van wat je ongeveer kunt verwachten, maar de uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van jouw persoonlijke wensen. Denk hierbij aan keuzes zoals het type accommodaties, vervoer (bijv. met binnenlandse vluchten) en activiteiten. We adviseren je graag over de mogelijkheden binnen jouw budget. Voor een prijsindicatie op maat kun je vrijblijvend een reisvoorstel aanvragen.

  • Kan ik landen combineren?

    In sommige gevallen is dat mogelijk. We kijken graag met je naar een haalbare en mooie combinatie.

  • Wat voor accommodaties bieden jullie aan?

    Van eenvoudige guesthouses tot luxe boutique hotels – en alles daartussen. Ook bijzondere accommodaties zoals boomhutten, jungle lodges of houseboats behoren tot de mogelijkheden. Wij zoeken wat het beste bij jou past.

  • Hoe boek ik een reis bij Namasté Reizen?

    Wanneer jij je op maat gemaakte rondreis wilt vastleggen, vul dan het boekingsformulier in op onze website. Zodra bij ons het boekingsformulier binnen is zetten wij alle reserveringen uit en we houden je op de hoogte van de status van de boeking.

  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden?

    • Aanbetaling: In het algemeen bedraagt de aanbetaling 10% van de reissom, plus de volledige kosten van de vliegtickets (inclusief belastingen). In sommige gevallen moeten hier extra onderdelen aan worden toegevoegd.
    • Restantbedrag: Uiterlijk 6 weken voor vertrek.

  • Kan ik mijn reis per creditcard betalen?

    Door gewijzigde Europese regelgeving is het helaas niet mogelijk om via Namasté Reizen per creditcard te betalen.

  • Kan ik een reis- en/of annuleringsverzekering via Namasté Reizen afsluiten?

    Je kunt via Namasté Reizen een kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten.

    Let op: een kortlopende annuleringsverzekering moet binnen 7 dagen na boeking (factuurdatum) worden afgesloten.

  • Kan ik mijn reis annuleren nadat ik heb geboekt?

    Ja, het is mogelijk om je reis te annuleren. Laat ons dit zo snel mogelijk schriftelijk weten, zodat we de annulering direct kunnen verwerken. Wij hanteren de annuleringsvoorwaarden van de ANVR:

    1. Tot 56 dagen voor vertrek: de aanbetaling
    2. 56 t/m 29 dagen voor vertrek: 50% van de reissom (of minimaal de aanbetaling)
    3. 28 t/m 6 dagen voor vertrek: 75% van de reissom
    4. Vanaf 5 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

    Deze voorwaarden gelden ook voor last-minute boekingen binnen zes weken voor vertrek. Neem bij vragen gerust contact met ons op.

  • Wanneer ontvang ik het informatiepakket?

    Zodra de reis volledig is bevestigd ontvang je het informatiepakket met o.a. de factuur, eventuele e-tickets, reisinformatie en praktische tips.

  • Moet mijn naam op het e-ticket exact overeenkomen met mijn paspoort?

    Ja, het is belangrijk dat je eerste voornaam en achternaam op het e-ticket overeenkomen met je paspoort. Controleer dit altijd goed. Zie je een fout in je naam? Neem dan direct contact met ons op.

    Let op: Spaties, hoofdletters en leestekens (zoals é, ö of -) kunnen wegvallen op het e-ticket, dit is geen probleem.

  • Ontvang ik vouchers voor mijn reis?

    Voor de meeste bestemmingen ontvang je de benodigde vouchers en eventuele tickets voor binnenlandse vluchten, treinreizen of boottransfers ter plaatse. Meestal krijg je deze bij aankomst op de luchthaven of bij het inchecken in je hotel.

  • Heb ik een paspoort nodig voor een reis naar Azië?

    Ja, voor een reis naar Azië heb je een geldig paspoort nodig dat bij aankomst én/of vertrek nog minimaal 6 maanden geldig is. Dit is een vereiste van de meeste Aziatische landen. Controleer daarom altijd ruim van tevoren de geldigheid van je paspoort.

    Wil je zeker weten wat voor jouw bestemming geldt? Bekijk het actuele reisadvies via NederlandWereldwijd, daar vind je alle vereisten per land.

  • Heb ik een visum nodig?

    Dat hangt af van je bestemming. Voor veel landen in Azië heb je een visum nodig. Controleer of dit voor jouw bestemming geldt via het reisadvies op NederlandWereldwijd.

    In de reisinformatie die je na boeking van ons ontvangt, informeren we je over een eventueel benodigd visum en hoe je dit het beste kunt aanvragen.

  • Regelt Namasté Reizen ook het visum voor mijn reis?

    Het aanvragen van een visum regelen wij in principe niet voor je, maar we helpen je natuurlijk wel op weg. Je ontvangt informatie over de visumvereisten voor jouw bestemming en handige links naar officiële websites of betrouwbare tussenpartijen om het visum te regelen.

  • Heb ik vaccinaties nodig?

    Ja, voor de meeste bestemmingen in Azië worden diverse vaccinaties aanbevolen.

    Advies hierover kan variëren en is altijd persoonsgebonden. Neem daarom ruim op tijd (minimaal 6 weken) contact op met de GGD, een Travel Clinic of het LCR voor een persoonlijk advies.

    Wij raden aan om je vaccinatieboekje mee op reis te nemen.

  • Kan ik ook vliegtickets boeken via Namasté Reizen?

    Ja, Namasté Reizen kan ook de intercontinentale vlucht voor je regelen. De prijs van het vliegticket is afhankelijk van de reisdata, luchtvaartmaatschappij en luchthaven van vertrek. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en actuele tarieven.

    Let op: wij bieden geen losse vliegtickets aan. Vliegtickets kunnen alleen worden geboekt in combinatie met een landarrangement via Namasté Reizen.

  • Moet mijn naam op het vliegticket overeenkomen met mijn paspoort?

    Ja, het is belangrijk dat je eerste voornaam en achternaam op het e-ticket overeenkomen met je paspoort. Controleer dit altijd goed. Zie je een fout in je naam? Neem dan direct contact met ons op.

    Let op: Spaties, hoofdletters en leestekens (zoals é, ö of -) kunnen wegvallen op het e-ticket, dit is geen probleem.

  • Regelt Namasté Reizen ook de stoelreservering?

    Wanneer je een intercontinentale vlucht bij ons boekt, reserveren wij niet standaard stoelen in het vliegtuig. Wil je graag een specifieke plek aan het raam, extra beenruimte of naast je reisgenoot zitten? Dan kun je dit regelen via de website van de luchtvaartmaatschappij (met de boekingscode en je achternaam). Mocht het niet lukken om stoelen te reserveren of heb je hier vragen over, neem dan gerust contact met ons op. Houd er rekening mee dat een stoelreservering altijd onder voorbehoud is.

    Wat als ik geen stoelen reserveer?

    Dan krijg je bij het (online) inchecken automatisch zitplaatsen toegewezen. Vaak naast elkaar, maar dat is niet gegarandeerd. Je kunt deze vaak nog aanpassen bij het online inchecken, afhankelijk van de beschikbaarheid.

  • Kan ik een speciale maaltijd aanvragen?

    Ja, dit kan je regelen via de website van de luchtvaartmaatschappij (met de boekingscode en je achternaam).

  • Wanneer en hoe kan ik online inchecken?

    Wij adviseren om online in te checken, voor zowel (inter)continentale als binnenlandse vluchten. Dit kun je doen via de website van de luchtvaartmaatschappij met de persoonlijke boekingscode die op het e-ticket staat. Online inchecken kan meestal vanaf 48 – 24 uur voor vertrek. Inchecken op het vliegveld is natuurlijk ook mogelijk.

  • Zijn de vluchttijden definitief?

    De vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. We raden aan om kort voor vertrek de actuele vluchttijd te controleren via de website van de luchtvaartmaatschappij of de luchthaven.

  • Wanneer moet ik aanwezig zijn op de luchthaven?

    Voor internationale en intercontinentale vluchten raden we aan om minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Voor binnenlandse vluchten is 1,5 tot 2 uur van tevoren doorgaans voldoende.

    Let op: In drukke periodes (zoals vakantieperiodes of piekuren) kan de wachttijd bij incheckbalies en security langer zijn. Het is dan verstandig om extra tijd te nemen. Raadpleeg voor vertrek altijd de website van de luchthaven voor het meest actuele advies over aanbevolen aankomsttijden.

  • Wat als ik mijn overstap mis?

    Als je je overstap mist door vertraging van je eerste vlucht, is het vervolg afhankelijk van je boeking. Bij vertraging door de airline en zijn beide vluchten op één ticket geboekt, dan regelt de luchtvaartmaatschappij meestal een nieuwe vlucht. Mis je je aansluiting door eigen toedoen (bijvoorbeeld te laat bij de gate), dan ben je doorgaans zelf verantwoordelijk. Meld je in allebei de gevallen direct bij de balie of servicecounter van de maatschappij op de luchthaven.

    Heeft jullie internationale vlucht meer dan een uur vertraging? Neem dan contact op met onze lokale partner. De contactinformatie vind je in het informatiepakket dat je na boeking van ons krijgt.

  • Word mijn bagage automatisch doorgelabeld bij een overstap?

    In de meeste gevallen wordt je ruimbagage automatisch doorgelabeld naar je eindbestemming, vooral als je alle vluchten in één boeking hebt gemaakt en ze worden uitgevoerd door dezelfde luchtvaartmaatschappij of partners binnen een alliantie.

  • Wat neem ik mee aan bagage?

    • Houd rekening met het klimaat en je reisprogramma (activiteiten)
    • Bekijk onze algemene inpaklijst voor Azië, inclusief een aparte checklist voor een trekking in Nepal.
    • Neem belangrijke spullen mee in je handbagage

  • Wat is de beste bagage voor op reis: koffer of rugzak?

    Wat je zelf het fijnst vindt. Je kunt prima met (rol)koffers reizen, maar als je liever een rugzak meeneemt, is dat natuurlijk ook prima.

    Dat hangt af van je persoonlijke voorkeur en type reis. Veel reizigers kiezen voor een rolkoffer vanwege het gemak en de stevigheid. Kies vooral wat voor jou het meest comfortabel en praktisch is.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    De toegestane bagagegewicht verschilt per luchtvaartmaatschappij en reisklasse. Over het algemeen geldt dat je bij internationale vluchten meestal 20 kilo aan ruimbagage en 7 kilo handbagage mag meenemen. Voor binnenlandse vluchten binnen Azië of andere bestemmingen is de bagagelimiet vaak vergelijkbaar, maar kan per maatschappij verschillen.

    Wil je precies weten hoeveel bagage je mee mag nemen op jouw intercontinentale vlucht? Check dan het e-ticket voor de bagagevoorwaarden; veel informatie vind je hierin terug.

    Let op: bagagelimieten bij binnenlandse vluchten zijn regelmatig lager dan intercontinentale vluchten, check dit dus goed van te voren.

  • Kan ik medicijnen meenemen op reis?

    Voor sommige medicijnen heb je een medische verklaring nodig. Dit verschilt per land. Kijk voor meer informatie op de website van het CAK. Regel het aanvragen van verklaringen ruim voor jouw reis. Neem (speciale) geneesmiddelen in voldoende mate mee (in de originele verpakking).

  • Wat voor stekker moet ik meenemen op reis?

    In veel hotels passen Europese stekkers, maar dit is niet overal zo. Voor de zekerheid raden we een wereldstekker aan. Welke stekker je nodig hebt, zie je op de Factsheet-pagina in je reisinformatie.

  • Heb ik een klamboe nodig?

    In de meeste accommodaties is airconditioning of ventilatie aanwezig en is een klamboe niet nodig. Op plekken waar het wél nodig is, is meestal een klamboe aanwezig. Smeer je altijd goed in met antimuggenspray met DEET, ook overdag.

  • Word mijn bagage automatisch doorgelabeld bij een overstap?

    In de meeste gevallen wordt je ruimbagage automatisch doorgelabeld naar je eindbestemming, vooral als je alle vluchten in één boeking hebt gemaakt en ze worden uitgevoerd door dezelfde luchtvaartmaatschappij of partners binnen een alliantie.

  • Wat mag je wel/niet meenemen in je bagage?

    Check wat je wel/niet mag meenemen via de Douane Reizen App

  • Wie voert de reis uit?

    Wij werken samen met betrouwbare lokale partners die zorgen voor ontvangst, begeleiding en bereikbaarheid tijdens je reis.

  • Wie is mijn contactpersoon tijdens de reis?

    Als er tijdens de reis iets is waarbij je hulp kan gebruiken, neem dan contact op met onze lokale vertegenwoordiging. Deze contact gegevens vind je terug in het informatiepakket. Uiteraard is Namasté Reizen ook bereikbaar (tijdens kantooruren) en in geval van nood op ons noodnummer.

  • Welke apps zijn handig om te downloaden voor mijn reis?

    Voor een goede voorbereiding en extra gemak tijdens je reis raden we aan de volgende apps te downloaden:

    Reisapp van Buitenlandse Zaken – Actuele reisadviezen, informatie over lokale veiligheidssituaties én douanetips. Je kunt ook notificaties instellen voor jouw bestemming.
    GGD Reist Mee App – Gezondheidsadvies per land, vaccinatie-informatie, handige reischecklist en tips over wat mee te nemen in je reisapotheek.
    App van je luchtvaartmaatschappij – Voor inchecken en vluchtupdates.

  • Hoe kan ik tijdens mijn reis makkelijk internet gebruiken?

    Tijdens de reis kan het prettig zijn om online te kunnen zijn. Naast het gebruik van beschikbare wifi-verbindingen op hotels, cafés en openbare plekken, is een eSIM een handige optie. Dit is een digitale simkaart die je eenvoudig activeert zonder fysieke simkaart te wisselen.
    Betrouwbare eSIM-aanbieders zoals ETravelSim en Airalo bieden betaalbare internetpakketten voor veel bestemmingen wereldwijd.

  • Wat als er iets misgaat tijdens de reis?

    Het kan helaas gebeuren dat zich tijdens de reis een probleem voordoet waarbij je assistentie nodig hebt. Meld dit dan direct bij ons of bij de lokale agent, zodat er op dat moment gezocht kan worden naar een passende oplossing.

  • Hoe zit het met geld opnemen en betalen ter plaatse?

    • Check actuele koersen via bijv. GWK
    • Zet je pinpas tijdelijk op ‘wereld’
    • Pinnen kan in de meeste landen, maar niet overal
    • Neem wat contant geld mee in USD of euro’s

    Verdere informatie is terug te vinden in je reisinformatiepakket.

  • Hoeveel fooi moet ik geven?

    In veel Aziatische landen is het geven van een fooi gebruikelijk, maar niet verplicht. In je reisinformatie ontvang je een richtlijn per bestemming.

  • Wat als ik medische hulp nodig heb onderweg?

    Neem eerst contact op met je reisverzekering. Daarna informeer je onze lokale partner of bel je ons noodnummer voor ondersteuning.

  • Wat gebeurt er bij een natuurramp of onveilige situatie tijdens mijn reis?

    De veiligheid van onze reizigers staat altijd voorop. In geval van een natuurramp (zoals een aardbeving, vulkaanuitbarsting of overstroming) volgen wij de adviezen van lokale autoriteiten, onze lokale partners en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Indien nodig passen wij het reisprogramma aan of nemen we contact met je op om alternatieven te bespreken. Wij houden de situatie continu in de gaten en staan in nauw contact met onze lokale vertegenwoordigers.

    Tip: Download de ReisApp van de rijksoverheid voor actuele reisadviezen en updates over jouw bestemming.

  • Kan ik feedback geven over mijn reis?

    Graag! Jouw ervaringen zijn heel waardevol voor ons. Je mag ons direct mailen of een review achterlaten op Google.nl of Trustpilot.nl. Bedankt alvast!

  • Waar is Namasté Reizen bij aangesloten?

    Namasté Reizen is aangesloten bij de SGR, ANVR & Calamiteitenfonds.

  • Zijn jullie reizen duurzaam?

    Wij organiseren reizen naar Azië, dit betekent dat we in een vliegtuig zullen moeten stappen. Dat kunnen we niet veranderen. Maar hoe we een land verkennen nadat we zijn geland, daarin kunnen we wel een verschil maken. We streven naar reizen die niet alleen mooi, maar ook verantwoord zijn met respect voor cultuur, natuur, milieu en de lokale bevolking. Wij werken zoveel mogelijk samen met lokale ondernemers.