Eindelijk is het zover, we gaan op reis naar India! 10 jaar geleden bezocht ik de kleurrijke deelstaat Rajasthan in Noord-India. Dit keer reis ik, samen met mijn gezin (mijn vriend Mike & zoontje Joa van bijna 3 jaar), naar Zuid-India (vooral de deelstaat Kerala).

De reis naar Bangalore verloopt soepel en bij aankomst worden we naar een hotel nabij de luchthaven gebracht. Morgen vliegen we namelijk gelijk door naar Madurai, waar onze reis pas echt van start gaat. Bij aankomst in Madurai staat onze chauffeur Shankar ons op te wachten. Deze chauffeur blijft tot het einde van de reis bij ons en staat dagelijks ter beschikking om ons overal naartoe te brengen. Wat een luxe!

We verblijven in Madurai in The Heritage, een heerlijke en rustige plek net buiten het centrum van Madurai. In een mooie groene tuin liggen verschillende gebouwen met comfortabele, ruime kamers. Er is een prachtig zwembad en in de spa kun je terecht voor een ayurvedische massage. Er hangt een ontspannen sfeertje. Een absolute aanrader! De volgende dag gaan we op pad door de kleurrijke (tempel)stad Madurai, ook wel Athene van het Oosten genoemd.

Madurai staat vooral bekend door het tempelcomplex Meenakshi Amman; een van de grootste hindoeïstische tempelcomplexen in de wereld. Duizenden pelgrims bezoeken jaarlijks deze heilige stad. De 14 torens (waarvan de hoogste 52 meter is) van het tempelcomplex zijn volledig bedekt met kleurrijke beelden van goden en godinnen, dieren en mythische figuren. Erg bijzonder om te zien! Helaas mogen er in Sri Meenaksi Amman geen foto's gemaakt worden. Gelukkig neemt de gids ons, na de rondleiding in het tempelcomplex, ook nog mee naar een uitzichtpunt vanwaar er verschillende torens te bewonderen zijn. Een andere prachtige bezienswaardigheid is het 17e eeuwse paleis Thirumalai Nayak. Een uniek gebouw met vele zuilen, bogen en koepels.

Maduari vanuit het vliegtuig
Straatbeeld Madurai
Tempel Meenakshi Amman
Tempelcomplex Meenakshi Amman
Thirumalai Nayak

De volgende ochtend bezoeken we de bloemenmarkt in Madurai. Een kleurrijk spektakel met duizenden bloemen. De markt is om 12.00 uur afgelopen. Vervolgens rijden we door naar Thekkady (betekenis Teak Hout), een klein dorpje bij Periyar National Park. Rondom Thekkady zijn vele kruidenplantages en - tuinen te vinden en in het dorpje worden al deze kruiden verkocht in kleine kruidenwinkeltjes.

Samen met een gids maken we een wandeling door een van de vele kruidentuinen. Hier zien we hoe verschillende kruiden (zoals kardamom, nootmuskaat & kaneel) en fruit (zoals jackfruit & papaya) groeien.

We verblijven de komende 2 nachten in Greenwoods Resort, een sfeervol resort omgeven door vele (fruit)bomen, kruiden en bloemen. Vanuit het resort loop je zo het kleine dorpje (vol kruidenwinkeltjes) in. Greenwoods Resort biedt diverse activiteiten aan zoals o.a. een kookdemonstratie en een nature tour over het terrein.

Tijdens ons verblijf in Thekkady maken we een boottocht (in groepsverband) door het prachtige Periyar National Park. Gedurende de boottocht (van ca. 1,5 uur) genieten we van schitterende uitzichten en hebben we de kans om wildlife te spotten. Wij zagen er bizons, sambar hertjes en vele vogelsoorten. Als je geluk hebt kun je ook olifanten in het park zien!

In de avond wonen we de kookdemonstratie bij in Greenwoods Resort. Chefkok Babin laat ons zien hoe we 2 verschillende gerechten uit Kerala kunnen maken. Na afloop mogen we proeven.. het is echt heerlijk!

Bloemenmarkt
Nootmuskaat, Kruidentuin, Thekkady
Periyar National Park
Wildlife Thekkady
Kookdemonstratie Thekkady
Torch Ginger, Thekkady

De volgende ochtend rijden we verder naar Munnar, een hill station gelegen op 1652 meter hoogte. Munnar staat vooral bekend om de prachtige groene omgeving met vele thee- en kardamomplantages.

We verblijven in Windermere Estate, een mooie accommodatie te midden van plantages. Elke middag (om 16.00 uur) start er vanuit de accommodatie een natuurwandeling van ca. 1,5 uur onder begeleiding van een enthousiaste naturalist. Erg leuk om te doen!

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan het Eravikulam National Park. Onze chauffeur brengt ons naar het park. Dan volgt een (vanwege de hoogte) ietwat spannende busrit omhoog. Na de busrit wandelen we nog ca. 2 km omhoog naar een mooi uitzichtpunt. Onderweg komen we nog een aantal (met uitsterven bedreigde) Nilgiri Tahrs (berggeiten) tegen. Het uitzicht op de groene, bergachtige omgeving is werkelijk prachtig. Let op: Het park is gesloten in de paartijd van de bedreigde Nilgiri Thar (dit is gewoonlijk rond februari/maart).

De volgende plek die we bezoeken is Kochi. Kochi is al eeuwenlang een van de belangrijkste havensteden van India. De stad is in het verleden een kolonie geweest van de Portugezen, Nederlanders en Engelsen. Deze invloeden zijn duidelijk terug te zien in het straatbeeld. Kochi bestaat uit verschillende wijken. Fort Kochi is de bekendste en meest sfeervolle wijk. Fort Kochi staat vol met koloniale gebouwen, gezellige cafeetjes en sfeervolle boutique hotels.

Wij overnachten in The Dutch Bungalow, een heritage hotel in Fort Kochi.

Munnar
Windermere Estate, Munnar
Eravikulum uitzicht
Eravikulum National Park
Cochin

Vroeg in de ochtend maken we tijdens een fietstocht kennis met een aantal van de vele gemeenschappen die in Kochi leven. Een van de plekken die we bezoeken is de handwasserette Dhobi Khana. De wasserette werd in de koloniale tijd opgezet om legeruniformen te wassen. Hiervoor werden families uit Tamil naar Kochi gehaald. Op dit moment werken hier nog 40 families. Elke familie heeft een eigen hokje om te wassen. Tegenwoordig wassen ze (nog steeds met de hand) beddengoed, tafelkleden en handdoeken van hotels en restaurants in het fort. Dhobi Khana is de laatste handwasserette die nog in gebruik is. Bijzonder om te zien.

Uiteraard bezoeken we, na de fietstocht, ook de belangrijkste bezienswaardigheden in Fort Kochi. We bezoeken Dutch Palace (Mattancherry); een museum met bijzondere muurschilderingen, oude Hollandse kaarten van Fort Kochi, schilderijen en Koninklijke voorwerpen. Hierna bezoeken we de St. Francis kerk en Jew Town met de Joodse Synagoge. In de straatjes om de Synagoge zijn vele souvenir winkeltjes te vinden. Een goede plek om te shoppen! Aan het einde van de middag wandelen we langs de kust, waar de Chinese Fishing Nets te zien zijn en de vissers hun vangst verkopen.

In de avond wonen we een Kathakali voorstelling bij. Kathakali is een gedanst drama uit Kerala. De dansers hebben beschilderde gezichten en dragen traditionele kostuums. De dans bestaat vooral uit handgebaren en gezichtsuitdrukkingen.

Handwasserette Dhobi Khana
Jewtown, Cochin
Kathakali voorstelling

De volgende dag rijden we verder naar Allepey. Met een traditionele houseboat maken we een boottocht door de Backwaters; de binnenwateren van Kerala. Het verblijf op de (privé) houseboat is een bijzondere ervaring! Drie man personeel zorgt ervoor dat het ons aan niks ontbreekt. We genieten van het prachtige natuurgebied met palmbomen, kleine dorpjes en rijstvelden. Het leven in de backwaters speelt zich af op het water en aan de oevers. We zien locals producten vervoeren, vissen, wassen en baden. Onze privékok zorgt voor een lekkere, verse lunch. Onderweg maken we nog een stop voor een korte wandeling door een klein dorpje. Aan het einde van de middag meren we aan bij de plek waar we gaan overnachten. Na een mooie zonsondergang staat er een heerlijk diner op tafel. We overnachten in een comfortabele kamer aan boord van de houseboat en gaan de volgende ochtend, na een smakelijk ontbijt, weer van boord. De backwaters van Kerala zijn prachtig en een boottocht door dit kanalenstelsel is een absolute aanrader!

Na het ontbijt gaan we weer van boord. Na een korte autorit en een klein een boottochtje bereiken we Emerald Isle Heritage Villa, een fijne, rustige plek in de Backwaters. De accommodatie biedt diverse activiteiten aan zoals kajakken, een kookles, boottochtjes of ontspannen tijdens een ayurvedische massage.

Aan het eind van de middag stappen we in een kleine motorboot voor nog een tochtje door de Backwaters. Dit keer varen we ook door een aantal kleinere kanalen van de Backwaters en kunnen we het lokale leven aan de oevers van dichterbij bekijken.

In de avond genieten we van een Zuid-Indiase maaltijd in de tuin. Heerlijk!

Houseboat, Backwaters
Verblijven op een Houseboat
Lokale leven, Backwaters
Backwaters
Boottochtje door de Backwaters

Onze laatste verblijf is in het rustige kustplaatsje Mararikulam (ook wel Marari genoemd). Mararikulam ligt op ongeveer een uurtje rijden van Allepey. In Mararikulam hangt een ontspannen sfeertje en je vindt er prachtige ongerepte stranden. Een fijne plek om tot rust te komen!

Dan is helaas de laatste dag van onze reis aangebroken. We vliegen van Cochin weer naar Bangalore en vervolgens door naar Amsterdam.

Een geweldige ervaring rijker zijn we teruggekomen in Nederland. Ik ben nog meer van India gaan houden en ook Mike & Joa hebben erg genoten van het bijzondere Kerala.

Conclusie; Kerala is een fantastische bestemming voor een afwisselende reis. Prachtige natuurgebieden, vriendelijke bevolking, interessante steden, heerlijk eten, sfeervolle accommodaties en ongerepte stranden; Kerala heeft het allemaal!

Marari
Mararikulam Strand

Geïnspireerd geraakt? Neem gerust contact met mij op of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Diana Friedrichs

Senior Sales Support

Reizen is voor mij één van de mooiste dingen die er bestaan. Door mijn interesse voor andere landen en culturen en mijn passie voor reizen was de keuze voor de opleiding Toerisme & Recreatie aan de NHTV snel gemaakt. Sinds 2013 ben ik werkzaam bij Namasté Reizen en help ik met veel plezier bij het organiseren van onvergetelijke unieke reizen door Azië. Dit mooie continent biedt door haar grote verscheidenheid de mogelijkheid om alle wensen van een reis te vervullen. Inmiddels heb ik zelf de bijzondere landen India, Sri Lanka, Indonesië & Nepal bezocht en kan het iedereen aanraden om het prachtige Azië te gaan ontdekken!