Incredible India, here I come again! De republiek van India heeft maar liefst 29 staten, ik zou dan ook het liefst alle staten willen bezoeken. India is een immens land met zoveel verschillende landschappen, culturen, talen en gebruiken. Je kunt hier jaren rond blijven reizen en weer nieuwe plekken ontdekken, dat maakt het leuk, avontuurlijk en afwisselend. Tijdens deze reis bezoek ik de regio's West-Bengalen, Sikkim, Rajasthan, Punjab en Delhi.

Ik vlieg van Amsterdam naar Delhi, waar ik mijn reis door India begin. Ik reis dit keer samen met mijn vriend. Na een korte nacht nemen we een vroege vlucht van Delhi naar Bagdogra, gelegen in de staat West-Bengalen. We ontmoeten de chauffeur en gids en rijden in ongeveer drie uur naar Darjeeling. Een pittige rit over smalle bergwegen en een hoop haarspeldbochten. Dit gebied staat uiteraard bekend om de vele theeplantages. Na aankomst in Darjeeling maken we een wandeling door het centrum. Je ziet veel Schotse en Engelse invloeden. Darjeeling is een hillstation en ligt op een hoogte van 2040 meter. Er hangt een prettige sfeer. De stad is georganiseerd en schoon. In het centrum van Darjeeling kun je bij Glenary's een kop thee drinken.

De volgende ochtend vroeg uit de veren voor een bezoek aan Tiger Hill. Vanaf hier heb je bij helder weer een mooi uitzicht op de Himalaya bergketen. Helaas was het nu bewolkt en kon je alleen een glimp opvangen van de hoge bergketens. Hierna brengen we een bezoek aan het Ghoom klooster. In dit gebied zie je veel Tibetaanse invloeden en het boeddhisme is hier dan ook sterk aanwezig. We zijn daarna naar het station gegaan, hier kun je nog oude stoomtreinen zien. We nemen de toytrain naar Ghoom, waar we na aankomst het railway museum bezoeken. In de Britse tijd werd de trein gebruikt om thee te transporteren vanaf de theeplantages. Hierna rijden we naar Happy Valley, een theeplantage. Hier wordt het proces uitgelegd vanaf het plukken van de juiste theeblaadjes tot aan het drinken van thee. Hierna gaan we naar de Darjeeling Zoo en het Himalayan Mountaineering Institute. In deze dierentuin maak je kennis met de dieren die in dit gebied leven, zoals de rode panda en de sneeuwluipaard. Heel bijzonder!

Darjeeling Glenary's
Darjeeling Tiger Hill
Darjeeling Toy Train
Darjeelin
Darjeeling Happy Valley Tea Estate
Darjeeling naar Pelling

De volgende dag vertrekken we na het ontbijt richting Pelling (2150 meter) in West-Sikkim. Onderweg moeten de permits voor dit gebied nog worden geregeld. Sikkim is een staat in het noordoosten van India, omringd door Nepal, Tibet en Bhutan. Ook in deze staat zijn ze druk bezig met wegwerkzaamheden om de infrastructuur te verbeteren. Onderweg brengen we een bezoek aan de Rabdentse ruïnes. Een historisch interessante plek, waarbij je bij helder weer mooi uitzicht zou hebben op de Himalaya. Daarna rijden we naar het Pemayangtse klooster. Aan het einde van de dag komen we aan in Pelling. Helaas regent het hard en kunnen we buiten niet veel ondernemen. Het is koud en de stroom valt uit. Ook dit hoort bij India.

De volgende ochtend staan we vroeg op, voorzichtig openen we de gordijnen en hopen we op droog weer voor de zonsopgang. Het was bewolkt, maar toch konden we de toppen van de Himalaya zien. Echt prachtig en bijzonder! De hoogste top van dit gebied is van de berg Kangchenjunga (8500 meter), de op drie na hoogste top in de wereld. Na het ontbijt zijn we wederom naar het Pemayangtse klooster gegaan voor het ochtendgebed. Een bijzondere ervaring! We maken vandaag een dagtocht naar het plaatsje Yuksom. De omgeving is prachtig en het uitzicht is mooi. Rotsen, groene bomen, watervallen en ravijnen. We stoppen bij het Khachoedpalri meer, een heilig hindoeïstisch meer. Daarna bezoeken we het Dubdi klooster, een oud klooster. We gaan naar de coronation throne of Norbugang, een plek waar de eerste koning van Sikkim werd gekroond. In het verleden was Sikkim een koninkrijk. Na het bezoek aan het onbekende Yuksom brengen we nog een bezoek aan het Tashiding klooster en een waterval.

Na het ontbijt verlaten we Pelling en reizen we naar het Palchen Choling klooster. Een rijk en mooi klooster. We bezoeken vandaag de belangrijkste plekken in het zuiden van Sikkim, zoals het Buddha Park in Rabong, Samdruptse in Namchi en Siddhesvara Dhaam in Namchi. Pas laat in de avond komen we aan in Gangtok (1650 meter), een drukke stad met westerse invloeden. De MG Road is de straat waar je de meeste winkels en restaurants kunt vinden.

De volgende ochtend zou ik eigenlijk naar het Tsomgo meer gaan, maar helaas kreeg ik geen permit. We hebben toen de hoogtepunten van Gangtok bezocht. Het Rumtek klooster bijvoorbeeld, een mooi en interessant klooster waar veel monniken waren. Daarna zijn we naar het Namgyal Institute of Tibetology gegaan, waar er diverse beelden en schilderingen uit het Tibetaans boeddhisme te zien zijn. Ook Gangtok heeft een zoo, maar deze is gesloten op donderdagen. We hebben een Ganesha tempel bezocht voor uitzicht over Gangtok. In het flower exhibition centre kun je bloemen zien die in deze omgeving groeien. Klein, maar zeker interessant. Daarna zijn we naar de lokale markt gegaan vlakbij MG Road.

Pelling Rabdentse ruines
Gangtok
Gangtok flower exhibition
Gangtok handricraft centre

Ook een nog weinig bezocht deel van India ontdekken? Bekijk onze rondreis Sikkim & Bhutan.

Na het ontbijt vertrekken vanuit Gangtok. Eerst bezoeken we het Enchey klooster en het Tsuklakhang klooster. Daarna bezoeken we een handwerkplaats, waar studenten tapijt, schilderingen en houtsnijwerk maken. We verlaten Sikkim en in de middag komen we aan in Kalimpong (West-Bengalen). Hier brengen we een bezoek aan een cactuskwekerij.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg van Kalimpong naar het vliegveld van Bagdogra, een mooie rit langs de rivier. Hier is de weg een stuk beter. Onderweg komen we langs de Coronation brug, via deze brug kun je richting Bhutan rijden. Na afscheid van de chauffeur en gids is het lang wachten op het vliegveld, want de vlucht naar Delhi is met meer dan twee uur vertraagd. Na aankomst in Delhi ben ik samen met een vriend wat gaan eten in M-block market.

De volgende dag ga ik met de auto naar Jaipur, waar ik eind van de middag arriveer. Wat een verschil in temperatuur. In de bergen was het rond de 20 graden en in Jaipur is het 40 graden. Ik bezoek hier the Great Indian Travel Bazaar, een internationale beurs waar hoteliers, agenten en product managers bij elkaar komen. De eerste avond bestaat uit speeches en een diner in hotel The Lalit. Het is een hele happening, alsof het een Bollywood sterrengala is. Bij binnenkomst worden de mensen gefotografeerd en er komt een hele hoop pers op af. Het gaat goed met India en met het toerisme in India. De verwachtingen voor de komende jaren zijn hoog.

De twee dagen van de GIBT bestaan uit speeddaten. Ik heb meer dan 40 afspraken staan met hoteliers, tourism councils en andere interessante aanbieders. Het is een inspirerende omgeving waar ik nieuwe mensen heb ontmoet, leuke nieuwe hotels heb ontdekt voor onze reizen en tijd heb doorgebracht met mijn collega's van het agentschap.

Coronation Bridge
Amritsar
Amritsar farm
Delhi TSI office

Na Jaipur vertrek ik vroeg naar het vliegveld voor de vlucht naar Delhi. Daar ontmoet ik mijn vriend weer en we reizen samen per vliegtuig naar Amritsar, een stad in de staat Punjab. Een bezoek aan Amritsar staat al jaren op mijn bucketlist. Na aankomst ontmoeten we de gids en de chauffeur. We brengen in de middag een bezoek aan het Gobindgarh Fort, een historisch interessante plaats. Hier wordt een Bhangra dans uitgevoerd, een typische Punjabi dans. Wij drinken een kopje thee met de dansers. In de avond bezoeken we het centrum van Punjab. De rommelige typische smalle straatjes van Amritsar, zoals ik mij dat voorstelde, behoren tot de verleden tijd. Nu zijn de straten netjes en georganiseerd. De hele route naar The Golden Temple (ook bekend als Darbar Sahib), de heilige tempel van de Sikhs is vernieuwd. Na het betreden van het immense complex, zie ik eindelijk The Golden Temple schitteren in het midden van het water. Heel bijzonder!

De volgende ochtend bezoeken we de Shri Durgania Mandir tempel, een hindoetempel die gebouwd is in de stijl van The Golden Temple. Hierna starten we met een heritage walk door het centrum van Amritsar. Eerst brengen we een bezoek aan het Partitian Museum, een interessant museum waar je meer te weten komt over de recente geschiedenis van India. Uiteraard bezoeken we ook Jallianwala Bagh, de plek waar zoveel onschuldige mensen zijn doodgeschoten door generaal Dyer uit Engeland. Ook brengen we weer een bezoek aan The Golden Temple. In de middag gaan de naar de Wagha grens voor de Beating Retreat, aan de grens met Pakistan.

De volgende ochtend drinken we thee bij een lokale familie in Amritsar en bezoeken we het platteland in de omgeving. Daarna vertrekken we naar de luchthaven om weer naar Delhi te reizen. Na aankomst in Delhi bezoek ik het kantoor van ons lokale agentschap en gaan we daarna nog samen wat eten. De volgende dag is het alweer de laatste dag van de reis. We gaan nog even shoppen en brengen een bezoek aan de Akshardham Temple in Delhi, een groot tempelcomplex. De gedetailleerde olifanten zijn mooi gemaakt. De tijd vloog weer voorbij en ik moet helaas weer afscheid nemen van het mooie India. Ik hoop snel weer terug te keren, want er valt nog genoeg te ontdekken!

India is en blijft Incredible! Bekijk onze rondreizen India of neem contact op met Jane voor een vrijblijvend reisvoorstel. In het najaar van 2018 zal Jane een presentatie geven over haar reis. Interesse? Laat het ons weten en wij houden u op de hoogte.

Jane Sauer

"Reizen is mijn grote passie. Als kind maakte ik mijn eerste verre reis naar familie in Indonesië. Maar ook andere landen in Azië vond ik altijd al fascinerend en interessant. De mooie natuur, vriendelijke mensen, tropische vruchten, rijke culturen en mystieke sferen".